Proeven

Wauw, wat kun je trots zijn op je nieuwe wending.. het gewoon stiekem stoer van jezelf vinden dat je het aandurft om het roer compleet om te gooien.... Van jaren lang sieraden maken en workshops geven, naar je passie uitbreiden met koken, wijnen en mooie bijpassende artikelen gaan verkopen.

Uiteraard is dit ook niet over 1 nacht ijs gegaan en de mensen die mij persoonlijk kennen, weten dat dit alles behalve een makkelijke beslissing is geweest. Niet zo zeer het stoppen met sieraden maken, maar wel de nieuwe weg inslaan. 

Afgelopen woensdag kwam mijn kers op de taart! Al 2 dagen vol goede spanning wachtend op het nieuws dat de pakketten binnen zouden zijn gekomen .... en ja hoor...hoe snel kun je alles uit je handen laten vallen, zonder make-up de deur uit gaan, je nog makkelijk zittende-nietmeeruitziende- kloffie laten voor wat het is en gaan....

Paar uurtjes verder, staat een tafel in de winkel, mooi gedekt en zou je zo willen aanschuiven. De bij passende artikelen duidelijk en mooi uitgestald en met een grote glimlach op mijn gezicht keur ik hem goed.  Mijn eigen kleine "winkeltje" in de shop-in-shop "Iets Hipss" vlak bij mij in de buurt.

Voor mij een hele belangrijke stap verder en dat mag gevierd worden!

Nu was deze wijn eigenlijk bedoeld voor de diner-gasten binnenkort, die een verrassingsmenu mogen ervaren bij mij thuis, maar hey... 1 fles minder kan best...en heb uiteraard nog andere wijnen passend bij de gerechten....

De Rioja Reserva Olarra Classico uit 2013 van de Bodega Olarra in Spanje. Deze Bodega wordt al 2 jaar uitgeroepen tot een van de beste producten  van Spanje, wereldwijd als 1 van de 20 beste wijnhuizen en de wijn bekroond  met 2 zilveren medialles.

Mijn verwachting is hoog dat snap je.... 

Wanneer je deze wijn inschenkt zie je een hele mooie warme tint van donkerrood bijna tegen bruin aan, dat klopt ook wel als je bedenkt dat deze druiven gemiddeld 1 jaar er over doen om te rijpen in het vat om vervolgens nog 2 jaar in de fles verder te gisten. Hoe langer de rijping hoe minder restsuikers en hoe meer de suikers in alcohol zijn omgezet. De druivenschil en tannines vormen dan de combinatie van kleur en de hoeveelheid alcohol. Qua reuk zul je waarschijnlijk ook wel verwachten dat deze wijn erg aanwezig is, en  dat is hij ook. De eerste geur is van kruiden, krachtig en stevig, maar tussendoor ook een mooie zachte mengeling van rood fruit.

De Rioja is over het algemeen een combinatie met de Temperanillo en de Garnacha. De Temperanillo rijpt vroeg en wordt meestal in hoge gebieden geteelt. De Garnacha is een zuid-franse druif die juist weer langer nodig heeft om te rijpen.

Van de Temperanillo zorgt voor de smaak van rood fruit, zoals kersen, zwarte bessen, pruimen en frambozen (nu je dit weet, proef je het misschien ook beter bij een nipje), deze smaken worden wel verzacht door toevoeging van cacao en vanille extract na het rijpen in de vaten. Het is een wat moeilijke wijn om alle smaken bij te onderscheiden. De cacao was qua smaak wel mijn eerste beleving. De kruidigheid is te danken aan de Garnacha, deze druifsoort is veel gebruikt in combinaties. Bijvoorbeeld ook voor Rose wijn. Het is een mooie combinatie van venkel, peper, kaneel, laurier, zoethout en gember. Eerlijk is eerlijk, al die kruiden had ik er niet uitgehaald, maar misschien moet ik nog maar een fles open trekken. Laurier en peper zijn overheersend hierin, de mooie zachte ietwat prikkelende afdronk zal dan ook meer te maken hebben met de kaneel en zoethout elementen.

Ik heb mijn smaakpapillen goed weten te verwennen en bij elke slok weer bedachtzaam gekeken....weer een nieuwe smaak erbij en weer 1 ...en ja nog 1 oh en toen was het glas leeg.......

Mocht je ooit bedenken wat je bij Rund of kaas ------> Rioja Reserva is zeker een hele mooie toevoeging hierbij . (en nee...geen van beide zit verwerkt in het verrassingsmenu waarbij ik deze wijn schenk) 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Natascha (maandag, 02 april 2018 12:32)

    Wow het water loopt me in de mond.
    Mooie beschrijving van vast een hele mooie wijn.
    Goed van je dat je je hart volgt.
    Xxx

  • #2

    Donny (maandag, 02 april 2018 14:29)

    Ik krijg meteen zin om aan te schuiven �