Bregje

Uit eten:

 

Alhoewel wij in onze omgeving goede culinaire mogelijkheden hebben, wil je ook wel eens iets nieuws proberen...

Dus namen onze Brabantse vrienden ons mee op een regenachtig pad in Breda, langs leuke (en van carnaval herkenbare ) tentjes, om uiteindelijk bij "Proeflokaal Bregje" te eindigen voor de maaltijd. Redelijk ruime opzet met donkerbruine muren zonder verder weinig poespas. Een metershoog wijnrek achter in de zaak, laat al een klein licht schijnen over de "ietwat beperkte keus"aan wijnsoorten, maarrr het staat wel leuk! 

Het concept is vrij simpel, maar de begroeting van het bediendend personeel is dat alles behalve. Een goede uitleg, een vriendelijke lach en uiteraard de kaart met mogelijkheden, worden ons al vlot aangeboden. Keus van wijn.... Rood: Merlot of Cabernet Sauvignon. Na de eerste paar slokken van mijn Merlot in ieder geval tot de conclusie komen dat het niet om een hoofdpijn wijn gaat. En zo is een Merlot ideaal om bij alles wat ik kies van het menu, te combineren.

Een 3-gangen diner voor maar 14,95 euro p.p. op zaterdagavond, kan toch nooit veel voorstellen, zeggen mijn vriend en ik als nieuwkomers bij Bregje. Maar dit bleek allerminst waar, gezien de keuzes op de kaart. Niet perse de meest goedkope producten worden aangeboden. Mijn keus valt op een voorgerecht van Hertenham met peer, peacan noten en truffelsaus, een Mix Grill hoofdgerecht (ik ben gek op kleine proeverijtjes en zoveel mogelijk verschillende gerechtjes uitproberen) met als toetje ...... ben geen zoetekauw maar droomde van de week over cheesecake..... dus cheescake met kersensaus.

In een mooi tempo verschijnen onze gerechten voor ons neus, vergezelt van de enthousiaste en vriendelijke bediening. En voor iemand als ik, met een niet al te grote maaginhoud, waren de porties keurig en goed te overzien. De bijgerechten bij het Hoofdgerecht is dan nog het meest uit zijn proportie, Flinke schalen patat en in mindere mate de sla. Allen geen culinaire hoogstandjes maar zeker niet met minder liefde bereid. Vlees was heerlijk mals en zou een volgende keer wel weten dat de spareribs aan te raden zijn. De enige gast die een beetje een minimaal gerecht kreeg, was mijn partner, met zijn stoofpotje met aardappelpuree. Smaakte goed was zijn conclusie, maar zelfs ik kon me de teleurstelling van hem indenken. Voor iemand die Stoofpotjes zo lekker vind dat hij ze het liefst elke dag zou eten, was het wel een heel bescheiden portie. 

Zoals ik al aangaf ben ik geen zoetekauw en iemand als ik die vaak zelf kookt en bij veel gerechten denkt....dit kan ik ook.... Moest ik deze keer eerljjk toegeven.... dit had ik veel beter gekund. De desserts lijken zo bij de Makro vandaan te komen. Al wil dat niet zeggen dat het slecht is, ik snap dat het past binnen het concept. Al met al, Proeflokaal Bregje, geen culinaire reis qua wijn&spijs maar voor die prijs een fijne onderbreking waarbij ik in ider geval niet zelf hoefde te koken! 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0